Pinsamt SVT

Anders.P

Pinsamt SVT

Inlägg av Anders.P »

Nedan följer en översättning rakt upp och ner av en intervju som skedde i samband med Donald Trumps presidentinstallation. Intervjun skedde på SVT och av deras ditresta reporter Peter Rawett, han intervjuade en Trumpsupporter vid namn Erica. Ni kan själva kika på hela intervjun på Youtube. SVT reportern hade en dålig dag och var minst sagt bitter över hela situationen. Han var inte på något sätt objektiv eller opartisk, hans personliga åsikter tog över och han har helt klart ett personligt vendetta över Trump och hans supportrar. Att han sa Obama några gånger när han menade Trump är det minsta problemet i denna intervju. Paradoxalt nog så gav han själv Trump rätt när det gäller media och hur de speglar honom. Han ger även mer bränsle till den debatt där många anklagar SVT för att vara vänstervridet. Bra jobbat SVT.

Intervjun (Peter Rawett - tjockt typsnitt):

-Vad heter du?
-Erica
-Vad är anledning till att du kommer hit?
-För att stödja Donald Trump
-Varför tycker du det är viktigt
-För att jag tycker han är annorlunda. Vi behöver förändring. Jag tror att han kommer att förändra en hel del som andra politiker inte skulle ha gjort.
-Men han är en miljardär, är du också en miljardär?
-Nej
-Varför skulle han ta hand om ditt liv?
-(Erica skrattar nervöst) Jag vet inte, jag tror att han kommer att stödja mellanklassen.
-Har de traditionella politikerna misslyckas med det?
-Jag tycker det.
-Varför?
-Höga skatter
-Har du ’socialt security’?
-Nej, inte riktigt.
-Nu tar de bort Obamacere, är du inte orolig?
-Nej, jag har sjukförsäkring via mitt arbete.
-Man om du förlorar ditt jobb då?
-Då skaffar jag ett annat jobb. Jag ska inte förlora mitt jobb.
-Men du är inte rädd att allt hänger på det, ni hade en stor kris för några år sedan där många förlorade sina jobb och då även sina ’social security’. Är det bra att ha ’social security’ som täcker allt?
-Visst.
-Har du vänner som är muslimer?
-Va?
-Muslimska vänner?
-Ja.
-Vad säger de?
Inget svar, lite förvånat och oroligt skratt.
-Håller de med dig om Obama?
-Jag pratar inte riktigt om Politik, håller det utanför min vängrupp. Det kan göra folk ovänner ibland.
-Så politik är delande och av den anledningen…
-Bland vänner ja. (Bryter Erica in)
-Så ni pratar inte
-Nej, inte egentligen. Det beror på.
-Som en vän till muslimer, vad tycker du om Obamas politik mot muslimer?
-Vad menar du?
-Ser du dina vänner som ett hot mot landet?
-Nej.
-Tycker du att de ska registreras?
-Nej.
-Men det är Obamas policy!
-Okej... Avvaktande och ifrågasättande blick från Erica.

Intervjun slutar här. Peter Rawett har fått ta emot en hel del kritik, på Twitter bemöter han kritiken:
Japp - jag sa Obama när jag menade Trump i en intervju - Men handen på hjärtat - Detvar de kritiska frågorna som skavde för er häcklare!