Vi får hoppas att teflon-politiken upphör
Postat: 02 feb 2017, 12:35
Liksom i andra områden så är skolan inget undantag. Vad lärarna själva anser är viktigt är inget man lyssnar på. Politikerna kanske hör, men de lyssnar inte. Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) slår ifrån sig kritik som smuts på en teflonpanna. Kritik fastnar inte, hörsammas inte. Han säger istället att ”det känns som ett starkt stöd för vår politik”. Vi kallar dem för teflonpolitiker. Inget fastnar på dem och det lilla som fastnar diskas med lätthet bort.
Novus gjorde en undersökning där de frågade lärarna vad de ansåg behövs för att göra för att förbättra kunskapsresultatet i den svenska skolan. Detta visade att de åtgärder som lärarna själva anser är viktiga är inte de som politikerna ser som nödvändiga. Lärarna vill se satsningar på särskilt stöd till alla behövande elever och höjda lärarlöner.
De vill ha kompetens utveckling och få mer tid att planera/genomföra undervisningen och ha ordning och reda i klassrummet. Redan i maj 2015 pekade en OECD rapport där de konstaterar att svensk skola är i stort behov av genomgripande förändringar. Lärarnas kompetens måste stärkas, kraven på blivande lärarstudenter måste höjas och elevernas attityd i klassrummet ändras.
Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet och LO vill ha en likvärdig skola. Det låter lite som en likvärdig snöröjning. Hoppas bara att skolan fungerar bättre än snöröjningen. Deras recept är krav på blandade elevgrupper, slopa köer till friskolorna och ökat statligt ansvar. Likvärdighetsagendan har 25 skarpa förslag inom tre områden för en likvärdig skola. Deras åtgärdsprogram lämnades över under en pressträff i Stockholm till utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) samt Anna Ekström, gymnasie- och kunskapslyftsminister (S).
Stökiga klassrum ska motarbetas med ett nytt ordningslyft för skolan. Det innebär bland annat utbildning i ledarskap för lärare. Samtidigt ska ordningsreglerna i skolan bli tydligare. Åsa Fahlén på lärarnas riksförbund menar att det krävs resurser till annan personal i skolan som kan bistå lärarna med stökiga elever, det krävs stöd från hem, skolledare och beslutsfattare.
Det Björklund inte gjort på 2710 dagar kan vi göra på 100 dagar meddelade Gustav Fridolin (MP) i mars 2014. Nu har det passerat långt fler dagar sedan mars 2014. Dags för handling nu. Bra och kompetenta lärare behövs, de ska ha bra betalt. Det ska vara attraktivt att vara lärare. De måste även få lägga fokus på undervisningen samtidigt som de får det stöd de behöver med extra resurser för alla elever som är i behov av det. De behöver även få de verktyg och mandat som krävs för att det ska vara tyst, ordning och redan i klassrummet.
I grund och botten handlar det om elevernas attityd och vilja att lära sig. Det är dags att börja ställa krav på både elever och dess vårdnadshavare. Det ska vara ordning och reda under lektioner. Noll tolerans. Skolan ska inte fostra, skolan ska undervisa.
Tydligare ordningsregler och bra ledarskap är verkningslösa om inte lärare samtidigt får det mandat och stöd de behöver få för att komma tillrätta med stökiga elever på riktigt. Det behövs resurser i skolan som kan bistå lärare med stökiga elever som vägrar lyssna. En stökig elev ska snabbt kunna avlägsnas från en lektion. Om det fortsätter måste de kunna avlägsnas eller stängas av från skolan. Låt föräldrar kunna ta ut VAB för att kunna hämta sina stökiga barn. Föräldrarna måste få tydlig information om vad som gäller och hur eleven har skött sig och att det är oacceptabelt och vad som händer om det fortsätter. Detta bör även omfatta mobbning. Koppla in skolkurratorn och även socialen om det behövs. Alternativet är att vi blunder och låter det gå så långt som det gick för Ross Tensta Gymnasium, låt elever få fritt spelutrymme, ställ inga krav och stäng sedan skolan när allt går överstyr. I SvD har vi även läst om läraren som blev mordhotad för att han tillämpade skolans ordningsregler och valde att sluta. Han skrev att det inte är ovanligt att elever tar rast efter 35 minuter, talar i telefon under lektion, surfar på sin telefon, tjafsar med andra elever eller lärare. När han talar med vårdnadshavare så är de oftast oförstående. Allt detta är helt oacceptabelt och måste motarbetas med full kraft. En attityd förändring behöver tvingas fram såsom en OECD rapport tydligen påpekade redan i maj 2015. Man måste ställa krav.
Även satsningen på lärarlönelyftet får hård kritik. Två tredje delar av lärarna blir utan. Är det så att två tredje delar av Sveriges lärare inte är duktiga lärare? Detta skapar mycket missnöje och riskerar att bli en lärarflykt istället för ett lärarlönelyft. Tänk om det i huvudsak är vita Svenska lärare som får ta del av denna höjning och att det dessutom är fler män än kvinnor. Hemska tanke. Hur var det nu med en likvärdig skola? Ska det bara gälla elever?
Vi får hoppas att teflon-politiken upphör.
Novus gjorde en undersökning där de frågade lärarna vad de ansåg behövs för att göra för att förbättra kunskapsresultatet i den svenska skolan. Detta visade att de åtgärder som lärarna själva anser är viktiga är inte de som politikerna ser som nödvändiga. Lärarna vill se satsningar på särskilt stöd till alla behövande elever och höjda lärarlöner.
De vill ha kompetens utveckling och få mer tid att planera/genomföra undervisningen och ha ordning och reda i klassrummet. Redan i maj 2015 pekade en OECD rapport där de konstaterar att svensk skola är i stort behov av genomgripande förändringar. Lärarnas kompetens måste stärkas, kraven på blivande lärarstudenter måste höjas och elevernas attityd i klassrummet ändras.
Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet och LO vill ha en likvärdig skola. Det låter lite som en likvärdig snöröjning. Hoppas bara att skolan fungerar bättre än snöröjningen. Deras recept är krav på blandade elevgrupper, slopa köer till friskolorna och ökat statligt ansvar. Likvärdighetsagendan har 25 skarpa förslag inom tre områden för en likvärdig skola. Deras åtgärdsprogram lämnades över under en pressträff i Stockholm till utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) samt Anna Ekström, gymnasie- och kunskapslyftsminister (S).
Stökiga klassrum ska motarbetas med ett nytt ordningslyft för skolan. Det innebär bland annat utbildning i ledarskap för lärare. Samtidigt ska ordningsreglerna i skolan bli tydligare. Åsa Fahlén på lärarnas riksförbund menar att det krävs resurser till annan personal i skolan som kan bistå lärarna med stökiga elever, det krävs stöd från hem, skolledare och beslutsfattare.
Det Björklund inte gjort på 2710 dagar kan vi göra på 100 dagar meddelade Gustav Fridolin (MP) i mars 2014. Nu har det passerat långt fler dagar sedan mars 2014. Dags för handling nu. Bra och kompetenta lärare behövs, de ska ha bra betalt. Det ska vara attraktivt att vara lärare. De måste även få lägga fokus på undervisningen samtidigt som de får det stöd de behöver med extra resurser för alla elever som är i behov av det. De behöver även få de verktyg och mandat som krävs för att det ska vara tyst, ordning och redan i klassrummet.
I grund och botten handlar det om elevernas attityd och vilja att lära sig. Det är dags att börja ställa krav på både elever och dess vårdnadshavare. Det ska vara ordning och reda under lektioner. Noll tolerans. Skolan ska inte fostra, skolan ska undervisa.
Tydligare ordningsregler och bra ledarskap är verkningslösa om inte lärare samtidigt får det mandat och stöd de behöver få för att komma tillrätta med stökiga elever på riktigt. Det behövs resurser i skolan som kan bistå lärare med stökiga elever som vägrar lyssna. En stökig elev ska snabbt kunna avlägsnas från en lektion. Om det fortsätter måste de kunna avlägsnas eller stängas av från skolan. Låt föräldrar kunna ta ut VAB för att kunna hämta sina stökiga barn. Föräldrarna måste få tydlig information om vad som gäller och hur eleven har skött sig och att det är oacceptabelt och vad som händer om det fortsätter. Detta bör även omfatta mobbning. Koppla in skolkurratorn och även socialen om det behövs. Alternativet är att vi blunder och låter det gå så långt som det gick för Ross Tensta Gymnasium, låt elever få fritt spelutrymme, ställ inga krav och stäng sedan skolan när allt går överstyr. I SvD har vi även läst om läraren som blev mordhotad för att han tillämpade skolans ordningsregler och valde att sluta. Han skrev att det inte är ovanligt att elever tar rast efter 35 minuter, talar i telefon under lektion, surfar på sin telefon, tjafsar med andra elever eller lärare. När han talar med vårdnadshavare så är de oftast oförstående. Allt detta är helt oacceptabelt och måste motarbetas med full kraft. En attityd förändring behöver tvingas fram såsom en OECD rapport tydligen påpekade redan i maj 2015. Man måste ställa krav.
Även satsningen på lärarlönelyftet får hård kritik. Två tredje delar av lärarna blir utan. Är det så att två tredje delar av Sveriges lärare inte är duktiga lärare? Detta skapar mycket missnöje och riskerar att bli en lärarflykt istället för ett lärarlönelyft. Tänk om det i huvudsak är vita Svenska lärare som får ta del av denna höjning och att det dessutom är fler män än kvinnor. Hemska tanke. Hur var det nu med en likvärdig skola? Ska det bara gälla elever?
Vi får hoppas att teflon-politiken upphör.