Partisympatiundersökningar April 2017
Partisympatiundersökningar April 2017
Bilden nedan visar skillnader från januari månad i procent.
De olika företagen använder olika tillvägagångssätt (inom parantes står vilka de olika bolagen har samarbete med):
Telefonintervjuer: Demoskop (Expressen), Sifo, Novus (TV4, SVT) och Ipsos (DN)
Webbenkät: Inizio (Aftonbladet)
Webbpanel: Yougov (Metro) och Sentio (Nyheter idag)
Det skiljer sig 10,5% från SD:s lägsta notering till deras högsta notering i dessa bolags undersökningar. Det är den största skillnaden. De stora skillnaderna mellan de olika bolagen och deras tillvägagångssätt är fortsatt stora. Har de olika bolagens resultat något att göra med vilka de har samarbetsavtal med? Vad får ett medieföretag att välja en viss samarbetspart när det gäller opinionsundersökningar. Pris? Tillvägagångssätt? Knappast! Man väljer självklart den som bäst speglar vart man själv står politiskt. Det går inte att komma ifrån. Givetvis så samarbetar varken inte Aftonbladet eller SVT med Sentio. Politisk färg spelar roll på resultatet och givetvis kritiserar man tillvägagångssätt som ger ett oönskat resultat.
Nedan visar vi skillnader från valresultatet i riksdagsvalet 2014.
Här börjar tydliga mönster att synas. Det finns tydliga upp och nedgångar i opinionen oavsett bolag. Vi visar även aprils resultat om man slår ihop alla bolagens olika mätningar och tar ut ett snitt för april. Den gråa stapeln bakom medelresultatet för de olika bolagen visar det verkliga resultatet de olika partierna fick i valet 2014. Även här syns tydliga trender i opinionen om man jämför april 2017 med valresultatet 2014.
Detta blir givetvis inte på något sätt bättre eller säkrare men vi får fram ett snitt som baseras på olika tillvägagångsätt och olika politiska färger. Även urvalet blir större.
Tyckt!ll